Chinesen - Reisverslag uit Peking, China van Eva en Floor - WaarBenJij.nu Chinesen - Reisverslag uit Peking, China van Eva en Floor - WaarBenJij.nu

Chinesen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva en Floor

16 Juli 2007 | China, Peking

Mensen, we moeten even bijkomen.
De afgelopen dagen weer behoorlijk wat afgereisd en gedaan.

Voor de medestudenten van Floor: in Beijing nog de kunstbuurt bezocht. Veel gallerietjes en erg interessante kunst die we tijdens het seminar behandelt hebben. Heb namen genoteerd :)
De lanschappen op de Chinese rollen (oude meditatiekunst) is hier trouwens overal om je heen te zien: prachtige mist rond de bergen. Nu begrijp ik wat de kunstnaars wilde maken.

In Xi'an hebben we het famous terracotta leger van meer dan 7000 terracotta figuren bezocht die keizer Qin heeft laten maken zodat hij ook in het hiernamaals 'DE MAN' was. Alle beelden hebben een ander gezicht.
(Lennert, bedankt voor de uitleg! Scheelt een hoop leeswerk :) ).
Zeer indrukwekkend!

Daarnaast hebben we een 'echte' 18 uur durende heard-seat ervaren tijdens de treinreis van Xi'an naar Chengdu. In een coupe met 112 zitplekken werden 150 Chinesen gepropt en konden wij naar adem happen tussen al het geschreeuw, geroggel en ge-eet.
Chinesen blijken op de meest wonderbaarlijkste manieren te kunnen slapen.

Een aantal voorbeelden:
-Met hoofd op tafel (onze favoriet!)
-Met handen op knieen en hoofd hier weer op
-Op de grond tussen de roggels
-Op kleine groene krukjes
-Voor 2 tallen: wissel af wie er op de bank mag LIGGEN en maak diegene na een uur RUW wakker
-Ga lekker benauwd (en warm :)) onder de bank liggen
-Blijf staan (knikkebollen)
-Ga liggen in het hokje van de conducteur, waar je iedere 10 minuten uit gezet wordt
-Of plaats jezelf op de bagage van anderen

Dit zijn maar een aantal voorbeelden uit tientallen.... Suggesties zijn welkom!

Half dood kwamen we in Chendu aan: remedie: park, thee, goed boek... aaahhh!

Nu in Songpan: tranen van geluk toen de menukaart 'american breakfast' aangaf: geen koekjes, cola of crackers meer! Haleluja!

Nog even wat culturele opvallendheden nav een tip uit het gastenboek:

-op de fiets kan werkelijk ALLES, maar dan ook ALLES mee! We hebben het hier over bedden vastgebonden op de rug, bamboebossen, varkens en noem maar op.
-Roggelen is zeer HIP/cool/vetgaaf, want wij kunnen ons echt niet indenken waarom ze het anders zouden doen! YEK!
-Noodlesoup met kippenpoot kan op elk moment van de dag
-luiers voor baby's... daar doen ze hier niet aan!
-Karaoke zingen in de bus is geen schande. In parken staan kriskras microfoons met blerende personen klaar om je de Chinese muzikaliteit te laten horen.
-Vragende buitenlanders negeren is een groot goed
-Ze stalken ook
-Engelse vertalingen zijn bijna... correct... (keep morder!)
-Naar je kont kijken bij de open (HELP!) wc's is heeel gewoon!
-Als het eten lekker is: dan smakken ze er op los!

Maar ook:
-Bellen naar vrienden, familie of wie dan ook om jou de informatie te verschaffen die je nodig hebt, is voor jonge Chinesen heel normaal
-Studenten zijn erg geinteresseerd in onze cultuur
-Bakpao broodjes voor 3 cent per stuk, overal op straat te koop!
-Het prachtige Thai Chi wordt door grote groepen beoefend
-Als je wilt slapen halen ze hun spulletjes van het tafeltje (bonk: hoofd erop!)
-En zonnebloempitten schijnen een goede uitdeelsnack te zijn!
-De buschauffeurs rijden als maniakken, maar we leven nog!

Zo, dit waren wat opvallendheden van de Chinese cultuur tot nu toe.

Herman, ik ben erg benieuwd of de appeltaart van Marloes smakelijker was dan de gewoontes van Chinesen?

Groetjes!
Eva en Floor

• 16 Juli 2007 - 14:37

Richard:

Hey Eva,
    Vind het erg leuk om te lezen!!
    Heb nog een heel 'belangrijke' vraag:
    Heb je inmiddels al een Mongool gezoend? ;) Dat was toch een van je doelen op deze reis? ;)
    Veel plezier nog!!
    Groeten Richard

• 16 Juli 2007 - 15:06

José:

Floor: Back Dormitory Boys al in real life gespot?
    Dadada... Ich liebst dich nicht, Ich liebst dich... Dadada!

Nog heel veel plezier. Wat jullie allemaal beleven is écht geweldig!

kus José

• 16 Juli 2007 - 15:13

Marianne:

Hoi dames,
    het gaat, zo te lezen helemaal goed. Weer mooi geschreven Floor! Moet hier zeker een boek van laten maken. Nu eerst een paar dagen rust. Verstandig, anders loop je jezelf voorbij en ben je te moe om van al het moois te genieten. Eet smakelijk tijdens het american breakfast. Wat moet ik me daarbij voorstellen in China,... een big mac, met frites en cola in de ochtend en het dubbele in de middag? Nou ja, 't kan idd eens een keer lekker zijn.
    Pas goed op elkaar, vooral als er stalkers in de buurt zijn en kom tot rust, zodat jullie weer klaargestoomd zijn voor het laatste deel. Wat gaat het toch snel, toch? Leuke foto's ! Kus

• 16 Juli 2007 - 16:03

Irene:

En dames, heeft het American Breakfast gesmaakt, of verlangen jullie toch weer naar de Noudle soup met kip?
    Enne, hoe is het eigenlijk met jullie kunsten om te slapen in de trein?

Liefs Irene

• 17 Juli 2007 - 14:06

Janna:

He Floor! Wat een leuke verhalen allemaal!! Heel erg veel plezier nog daar, geniet ervan!

Liefs, Janna

• 19 Juli 2007 - 18:15

Madeleine:

Wat een verhalen toch weer, denk dat je nog lang van deze reis zult nagenieten. Leek het American Breakfast nog een beetje ergens naar, of kreeg je toch gewoon Chinese kost. Vooral veel genieten en kijk naar jullie volgende verhaal.

Groetjes Madeleine

• 19 Juli 2007 - 22:01

Wouter:

Vet cool allemaal! Vooral Hans is erg grappig. Ik kijk uit naar nog meer verhalen in geur en kleur over boerende, smakkende poepchinesen. Ik hoor het allemaal wel op Bosvolkkamp?..
    veel plezier nog!

• 20 Juli 2007 - 20:01

HonK:

Hey Eva,

jullie reisverslag via deze site is een goed idee.
    de reis is erg indrukwekkend.
    jammer dat ik niet mee mag.

groetjes HonK

• 22 Juli 2007 - 10:10

Maartje:

Jullie maken wel wat mee hoor, leuk om over de gewoontes te lezen en...sterkte ermee haha aparte mensen die chinesen! De fotos zijn om jalours van te worden!
    Liefs Maartje

• 22 Juli 2007 - 10:54

Alie En Johan:

Wat zullen jullie moe zijn van alle belevenissen.Ik moet er niet aan denken om tussen al dat geroggel te ziiten.Maar wel een belevenis.Nog heel veel prezier.

• 23 Juli 2007 - 20:51

Christine:

ongelooflijk, dit via jou weer allemaal mee te maken!
    tai chi, daar kan ik nog van ervaring spreken en het terracotta leger was (gedeeltelijk) in brussel en inderdaad heel indrukwekkend, heel veel jaar geleden!
    spreken jullie al een beetje chinees of is dat te ver van alles?
    hopelijk zitten jullie niet ook in de grote regen en overstromingen. de zomer is hier vrij koeltjes!
    leuk de positieve en andere zaken te horen. echt vrienden worden is een brug te ver lijkt me. toch hebben carlos en ik een keer een chinese violiste ontmoet die heel leuk was, inmiddels wel engels sprak en al wat jaren in duitsland woonde!
    en zo heb ik nog drie chinese vriendinnen, een eerste generatie uit de states zoals dat heet, maar de anderen al generaties in indonesie en zo gewoond, die landverhuizignen waren er altijd al.

nou wens je heel veel geluk op al je omzwervingen en jullie zien er vrolijk en goed uit, vind ik knap met al dat afzien goed hoor, wat een levenslessen.liefs, christine