De Ardennen - Reisverslag uit Brussel, België van Eva en Floor - WaarBenJij.nu De Ardennen - Reisverslag uit Brussel, België van Eva en Floor - WaarBenJij.nu

De Ardennen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva en Floor

31 Juli 2007 | België, Brussel

Bonjour vanuit het heerlijke koude Belgie!

China werd ons een beetje te heet (40 graden) en daarom twijfelden we geen seconde toen een rijke oliemagnaat ons gratis en voor niets een lift wilde geven naar het heerlijke Franstalige gedeelte van Europa.
In een hangmat, met een laptop en een groot stuk stokbrood met brie zullen we jullie inlichten over de afgelopen week China....(droom droom.. jah, het is 9.00 uur 's ochtends en het zweet druipt nu al van ons af... laat ons dromen over Belgie)

De laatste dagen hebben wij voornamelijk geslapen bij boerenfamilies en gewandeld of gefietst door rijstvelden.
Het landschap is hier werkelijk een sprookje: overal karstgebergtes (hele puntige bergjes) en mensen met punthoedjes of gigantisch lang haar opgerold als tulband aan het werk op het land.

Vooral de overnachtingen vonden wij heel bijzonder. We hebben van dichtbij het harde leven van deze mensen mogen meemaken en zijn dikwijls geconfronteerd met de vraag naar (meer) geld.
De rivier blijkt vaak naast een heerlijke verkoeling, ook de plaatselijke douche en wasplaats.
Meestal leven er in een huis meerdere families, aan elkaar gekoppeld door een huwelijk van zoon en dochter. De oma's, opa's, vader, moeder, broers en zusters, kinderen, buurtkinderen en oudjes van twee huizen verderop: alles verzamelt zich gezellig rond de tv of eettafel.
Samen eten heeft echter een andere betekenis dan bij ons: als men klaar is met eten, gaat men gewoon weer door waarmee hij bezig was. Geen sociale gelegenheid dus. Daarbij worden 's Ochtends altijd de restjes gegeten van de dag ervoor.
Gisteravond hadden we schalen vol gehakte kip (alle onderdelen aanwezig), vis en komkommer. Andere keren krijg je lente-ui met ei, zoute bonen of gefrituurde mais: echt heerlijk! Daarbij wordt altijd rijst geserveerd. Iedereen schept dan met stokjes (mais: lastig!) de groenten of vlees uit de verschillende borden naar zijn eigen kommetje rijst en smakt er op los. Vooral de stukjes vlees zijn lastig: probeer dat maar eens met stokjes en zonder handen van het bot te krijgen. Gelukkig eten Chinesen ook niet zo netjes en zijn er altijd honden in de buurt om de gevallen beetjes rijst van de grond af te likken.

Daarna wordt er tv gekeken. Alle leeftijden zitten bij elkaar, praten, maken schoon, wassen hun kleding en genieten van de koelte van de avond.

Gisteren was het lachen geblazen toen bleek dat wij hadden 'gedouched' met de lepel die men gebruikt om water in de wc te scheppen (doortrekken)... oeps! Wij vonden het nou juist zo makkelijk om met die lepel het water uit de emmer over ons heen te gooien... hi hi!
Ach, we waren toch al vies: onze backpacks liggen al een week in onze 'eind-stad' voordat we naar Hong Kong afreizen (ohnee... we zitten in de Ardennen!) en meer dan twee onderbroeken, een boek en wat zonnebrand past er niet in de eastpacks...
Gelukkig krijgen we het soms voor elkaar dat iemand shampoo voor ons regelt. Het duurt wel even want onze mime is nog niet helemaal goed genoeg: gisteren werd het hele dorp afgebeld voor een fohn! AAAHH! Dat bedoelden we niet!
ha ha ha ha!

Ondanks het heerlijke eten wordt onze eetlust toch best vaak ontnomen.
De volgende factoren spelen een grote rol:

-Vaak moeten Chinesen overgeven tijdens busreizen (citaat Floor: "hey? Ruik ik noodles?")
-Baby's poepen overal op straat, in huis.. eigenlijk echt O-VE-RAL! (geen luier: oplossing: gat in broekje). Daarna wordt er met hun kleine vingertjes gevoeld aan deze mysterieuze bruine hoopjes en dit weer afgeveegd aan alles in de omgeving... hmmmm..
Gelukkig wordt daarna de viezigheid aan de kippen gevoerd en een beetje weggeveegd met de mop... kokhals!
-rijst gestoomd met rauw vlees in maisbladeren... Floor kauwde stug door (weinig smaakpapillen?) en terwijl Eva de kinderen afleidde werden de twee pakketjes snel in de eastpacks weg gemoffeld... Weer gered van de dood.

ha ha! Wij kunnen nu zo veel hebben :)

EN! Wij hebben dan eindelijk een varken aangeraakt! Ons doel van de reis is volbracht!

Nog een geweldig bericht: de laatste Harry Potter is in ons bezit geraakt! Heel toevallig wilde een reiziger er vanaf en voor 5 euro zijn wij nu twee blije kindjes!

De foto's van het paardrijavontuur zijn upgeload!

En als laatste: we hebben een normale (oersaaie-)treinreis mogen meemaken in een hardsleeper. Erg maar waar: de hardseat was spannender!

Mensen, wij gaan nog even door met onze siesta van 9.00 tot 18.00 uur.
Wij zien jullie snel!

KUS

• 31 Juli 2007 - 03:29

Floor En Eva:

WAT EEN VETCOOL BERICHT MAN!
    (okay, die siesta duurt wel heeeeel lang....) gaap....
    iemand zin in een potje screbble?
    Of kan iemand ons de spelregels voor schaken uitleggen... Niemand...?

• 31 Juli 2007 - 08:26

Marianne:

Geweldig verhaal. Zit verdorie in mijn eentje hardop te lachen achter de computer... en kijk dan steels om me heen of iemand dat heeft gehoord. Ze gaan zo denken dat ik ouderdomsverschijnselen ga vertonen, zie je. Is het werkelijk zo warm daar? Nou hier begint het pas een beetje warmer te worden dan 19 graden. Prachtige foto's dames en wat leuk...ondanks dat je in China zit, toch al vrij snel weer een Harry Potter. Nou wat mij betreft kan het ook wel weer hoor. Wil je wel weer zien en knuffelen. Veel plezier nog laatste week. Zet 'm op meiden.

• 31 Juli 2007 - 11:02

Roos:

floor! wat een te gekke verhalen weer, stoere meiden hoor! en wat een foto's van de paardenreis, helemaal jaloers!
    en ik ga maandag een paar dagen de Ardennen in, haha!
    oh en ik ben zo benieuwd naar het einde van HP, maar ik ga wachten op de nederlandse vertaling, dus niks verklappen hoor!
    X!

• 31 Juli 2007 - 14:37

Marloes:

oejjoej floor! net op tijd! ik wilde het boek (harry potter) vandaag voor je gaan kopen! Maar goed dat ik toch maar eerst even op je site heb gekeken>
    oja,
    We zijn al druk bezig met de voorbereidingen voor maandag avond! De avond dat jullie zullen landen op schiphol.
    tip: eva en floor eet niet te veel in het vliegtuig!

Nou meiden, ik ga nu lekker een broodje kaas eten.. hmm! en buiten heerlijk in wel 21 graden lopen. Met me spierwitte lichaam! JA van ons mag het hier WEL 31 zijn hoor!

kus!
    En geniet nog even van de laatste paar dagen!

Marloes

• 02 Augustus 2007 - 18:43

Marit:

Hey Flo!! Ik heb weer genoten van de briljante verhalen en fotos. Jaloers jaloers jaloers. Wel goed dat je weer terug komt veilig in het steeds warmer wordende nederland!! kusjes tot snel!!

en ojah IK HEB EEN KAMER IN UTRECHT!! yes :D

• 03 Augustus 2007 - 08:50

Gré En Hans:

Hallo Floor,
    We hebben met plezier jullie bijzondere (vaak humoristische) reisverslag gelezen.
    We zijn figuurlijk meegereisd van St.Peterburg met Dina tot jullie laatste reisdagen in China.Prachtige reis!
    Goede vlucht terug naar huis.