In Mongolie heerst het eeuwige niets.... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Eva en Floor - WaarBenJij.nu In Mongolie heerst het eeuwige niets.... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Eva en Floor - WaarBenJij.nu

In Mongolie heerst het eeuwige niets....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva en Floor

26 Juni 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

En jawel! de titel is 100% waar: in Mongolie kun je het eeuwige niets ervaren. Je kunt er dagen rijden en niets anders tegenkomen dan 3 gertenten, wat kamelen en zonsondergangen om van te dromen.

Wij zijn beiden verliefd geworden op dit land.

De afgelopen weken hebben we zo veel gezien en gedaan.
Van paardrijden tot zingen met de Fransen: alles is mongelijk in Mongolie!

De eerste paar dagen zijn we er op uit getrokken met 3 Zweedse meisjes. We verkenden de omgeving, sliepen bij een Nomadenfamilie, aten al hun melkproducten (van kaas en yoghurt tot boter en melkthee), en genoten van 'extreme peeing!' Dat wil zeggen: geen boompje te bekennen: kies een leuk plekje in the middle of nowhere: ULTIEM MOMENTJE!
Paardrijden op traditionele Mongoolse zadels bleek naast hilarisch ook erg pijnlijk: onze knieen, kont en andere spieren waar we het bestaan niet van af wisten kunnen officieel gebruikt worden voor the local dish: Mongoolse Noodles met gedroogd vlees (lekka lekka!)

We zijn ook nog 5 dagen met een groep van 8 het Oosten in getrokken. Met de chaufeur (volgens de Fransman die mee was: "Papaaaaa!") en gids zongen/bromden we vol overtuiging mee met de Mongoolse Volks-cd die we op dit moment allemaal tot lijf-cd hebben gebombardeerd.

Overdag genoten we van het landschap, of weer een dagje paardrijden en 's avonds klopten we aan bij een ger, met de vraag of we er voor een kleine prijs mochten logeren.
Gelijk kwam de melkthee (in een thermoscan a la Kitchen and Kitchen) te voorschijn en konden we beginnen met het koken van onze zelf meegebrachte voedselvoorraad.

De Fransman bleek erg behendig met de gitaar: het ijs tussen de families en ons kon gebroken worden en het bleek ook een pracht instrument om vliegen mee dood te slaan (?)
De laatste avond hebben we zelfs met de hele familie en 'Papaaaa' voetbal gespeeld.

Zien jullie je het voor je:

Ergens, met niks anders dan 2 ger tenten en wat vee: een voetbalmatch met vrouwen op slippers, jongetjes die wegrennen met de bal, en stel gekke toeristen en een dikke Mongoolse man, ook wel 'Papaaaa' genoemd... heel bijzonder...

Onweer blijkt in deze regio iedere avond zijn inval te doen. De eerste keer dat we dit merkten zaten we gillend schuilend onder een rots, de bliksem ontwijkend, die niet veel verder dan 3 meter van ons af, insloeg.
De tweede keer bleek veel minder eng en zelfs een leuke verrassing. Als echte Schotten uit Braveheart draafden we door de heuvels op zoek naar een ger om te schuilen. Eerlijk is eerlijk: we voelden ons net XENA THE WORIER PRINCES! :)
Toen we de ger instapten bleek daar net een slachting plaatsgevonden te hebben en de anatomieles kon voor ons beginnen: De geit werd gevild, opengesneden, leeggehaald en gebroken. Ditalles zonder 1 spatje bloed op de grond!
Wel kwam het kopje waarmee ze het bloed uit het lichaam schepte ons erg bekend voor... Die milk-tea laten we misschien even zitten de volgende keer...

Overal waar je komt zie je trouwens arenden (of adelaars... wij weten het niet) vliegen! Gigantische vogels overheersen de lucht.
Ook kwam er een nacht een meteoriet naar beneden suizen: echt bizar dichtbij!

Mensen, na weer heerlijk gedouched te hebben willen we nu op pad met de kano.
Jah, bizar maar waar: wij gaan in het land van Ghengis Khan, de veroveraar ter PAARD, met een BOOTJE de regio verkennen.
Wij zijn het zat in een busje te zitten: Mongolie is TE groot. Vandaar nu: lekker survivelen, kloten met een bootje en hopen dat Eva me kan helpen niet te zinken :)

Bedankt voor jullie onwijs leuke berichtjes op de site, we lezen ze met veel plezier!
Tot over 10 dagen!

Eva en Floor

  • 26 Juni 2007 - 11:36

    Annemiek:

    Wow...
    Wat een levendige beschrijvingen weer! Ik zie het gevilde geitje zo voor me liggen (al had ik dat liever niet gezien ;) ) Nee, echt prachtig! Je hebt bij mij zo de reiskriebels weer doen opborrelen met al jullie verhalen. Hé, heel veel succes in dat bootje, verzuip niet en nog heel veel plezier!! Maar dat zal wel lukken..

    Doeg!!

    Kus

  • 26 Juni 2007 - 11:38

    Annemiek:

    En ik zie nu ook de foto's:
    Droom, droom, droom..

  • 26 Juni 2007 - 11:59

    Jolanda:

    Echt prachtige foto's! Kan wel geloven dat jullie helemaal verliefd zijn geworden op dit land. Gelukkig zijn jullie niet geraakt door de meteoriet anders zouden heel wat andere herrineringen aan t land hebben.
    Take care!
    liefs

  • 26 Juni 2007 - 12:04

    Christine:

    Ik begin zo langzamerhand ontzettend jaloers op jullie te worden :-). Maar hartstikke leuk dat jullie iedereen mee laten genieten.

  • 26 Juni 2007 - 12:35

    Hendrik Ten Napel:

    Eva,

    Vet grappig dat ik je op de foto tegenkom terwijl ik lekker op www.waarbenjij.nu aan het rondneuzen ben! Stoer man dat jullie lekker op reis zijn, ik wil ook! ;-)

    Have fun nog!

  • 26 Juni 2007 - 13:44

    Jan:

    Als ik eenzaam in de steppe sta
    en ik zie een verre en heldere horizon
    waar frisse lucht door de wind wordt aangedragen.
    Met boven mij een kristalblauwe hemel
    voel ik mijn menselijke kleinheid
    en een oneindig geluk.
    De barrieres naar mijn dromen verdwijnen
    ze zijn absurd en overbodig,
    niets is wat het lijkt.
    Hier ben ik alleen, met de vogels en de steppe.
    Wat een bevrijding geeft het gevoel
    van deze vlakte zonder grenzen.

    Dit is een gedicht van de Kalmyks/Mongoolse dichter David Kugultinov.

  • 26 Juni 2007 - 13:58

    Jan:

    Er is geen andere plaats te noemen, waar iemand zich zo sterk met het universum en de oneindigheid verbonden voelt als de steppe. Alleen iemand die deze onbegrensde, eindeloze vlakte bezocht heeft, kan dit begrijpen.
    Er is een oude legende over een wonderbaarlijke plant, de Amulang, die als je hem vindt en eet, energie en levenskracht geeft.
    Alleen met veel geluk zul je deze wonderbaarlijke plant vinden.
    Dit geluk zal de Mongool de bezoeker van de steppe toewensen.

    Heel veel groeten van Jan en Jose.

  • 26 Juni 2007 - 15:07

    Jits:

    meisjes, ik ben diep onder de indruk van jullie avonturen en de foto's. werkelijk briljant! daar wil ik echt heen.

  • 26 Juni 2007 - 15:29

    Ellen:

    Hallo!
    Wow klinkt echt supercool! Beetje paardrijden, voetballen, weghollen voor bliksem.. ik wil ook een keer naar Mongolie ooit! Veel plezier met kanoen en wees voorzichtig.. zo'n kano is zo om. Daaag

  • 26 Juni 2007 - 16:14

    Karlijn:

    Heey floor! wat een superleuke( lange!) verhalen echt heel leuk om te lezen, het lijkt me een onwijs mooi land!
    Heel veel succes, ik volg je :)
    x

  • 26 Juni 2007 - 16:35

    Jelle:

    Jaja..... het is maar goed dat jullie er bij hebben gezet "Tot over 10 dagen" weten dan hoe lang we jullie moeten missen! haha..... Foto tekst bleef soms hangen... Was wel grappig: je ziet twee vrouwen, 'Jawel stoer naast het paard'

    Nou tot later dan maar!

  • 26 Juni 2007 - 16:38

    Irene:

    Floor, ik ben echt jaloers, wat een superreis ben je aan het maken zeg!!!! Geniet ervan, het klinkt echt allemaal even leuk!
    Intussen lopen wij hard tussen de buien door, dikke knuffel!

  • 26 Juni 2007 - 19:19

    Eva:

    Wauw!
    *jaloers*

    Geniet ervan!

  • 26 Juni 2007 - 19:20

    Rens:

    k ben nog niet weg dus kan nog even genieten van de verhalen echt super, k wil ook.
    veel plezier daar nog en geniet ervan.

  • 26 Juni 2007 - 20:21

    Wim:

    Heerlijk om jullie reisverslag te lezen en de foto's te bekijken. Floor, mijn van oorsprong boerenhart klopt sneller als ik je (zij het naast) een paard zie staan. Het zit toch nog in de genen.....
    Je doet de familie eer aan! Hebt je er al die tijd naast gelopen of onder gehangen ? :)
    Ook veel plezier op het water. Let op verdachte vissen en de zon.

  • 26 Juni 2007 - 22:02

    Kyrhan:


    Ik heb de ballen niet om zoiets te doen, maar vind het wel onzettend gaaf.Door jullie super leuk beschreven verhalen en dromerige foto's kan ik tog nog een beetje meegenieten.Geniet er nog verder van.....groetjes

  • 27 Juni 2007 - 07:19

    Marianne:

    TOP TOP TOP ! Geen andere woorden voor.

  • 27 Juni 2007 - 16:56

    Laura:

    meiden, echt geweldig, het ziet er zo mooi uit allemaal! Floor volgens mij is het precies wat je gehoopt had dat het zou zijn.prachtig prachtig fantastisch :)kusss

  • 28 Juni 2007 - 09:00

    Lennert:

    Hoi!

    Mooooooooi!!!!

    Ik weet volgens mij wat er aan de hand is met je msn. Het is mogelijk dat je daarzo een zwaar verouderde hebt. Hierdoor is het mogelijk dat je ons (en wij jou) niet kunt bereiken.

    Misschien moet je dus een nieuwere versie downloden al zal dat waarschijnlijk niet gemakkelijk gaan.

    Afijn... Zo gaat natuurlijk ook alles prima. Je kan onze reacties toch wel lezen he?

    Nog heel veel plezier!

    Len.

  • 28 Juni 2007 - 19:14

    Lisan&Mette:

    FLOOOR! KOM ONMIDDELIJK TERUG ;) haha.. we missen je een beetje hier... leuk om al je verhalen te lezen! tot snel!
    xx

  • 28 Juni 2007 - 19:14

    Lisan&Mette:

    FLOOOR! KOM ONMIDDELIJK TERUG ;) haha.. we missen je een beetje hier... leuk om al je verhalen te lezen! tot snel!
    xx

  • 29 Juni 2007 - 19:04

    Maartje:

    Ha Eva,
    WHEEEEE, snik snik wat wil ik graag ruilen zeg, ik zit alweer elke dag in een kantoor van 8 tot 5 :-( wat beleef je weer veel zeg, echt super gaaf! Ik heb deze site aan een vriendin van mij gegeven gezien zij in een van deze weken ook naar Mongolie gaat!
    Ik blijf jullie volgen!
    Liefs Maartje

  • 29 Juni 2007 - 19:06

    Herman:

    "De eerste paar dagen zijn we er op uit getrokken met 3 Zweedse meisjes."Ik was gelijk jaloers;) Nu was ik dat ook al door de durf en lef van jullie om deze reis te maken , ben zelf helaas nooit er aan toe gekomen. Misschien ooit nog eens.
    Leuke foto's en grappige tekst , ik blijf het volgen hoor!

  • 01 Juli 2007 - 15:04

    Marion:

    Hey Floor!
    Ik had contact met je moeder i.v.m. onze dakgoot. Ze mailde over je site, dus heb direct een kijkje genomen! Super om alle verhalen te lezen, echt gaaf al die belevenissen!! Nog veel plezier en ik spreek je wel weerin Utrecht!!
    Groetjes van Marion en een knuffel van Jeske

  • 03 Juli 2007 - 17:29

    Tiny Kuijn:

    onwijs gaaf.Toi Toi Toi

  • 03 Juli 2007 - 19:50

    Kees & Monique:

    Hey Floor,
    Geweldig om te zien maar natuurlijk helemaal om te doen. Wat zal je mooi terug kunnen kijken op deze gigantische ervaring. Dit neemt niemand je meer af. Geniet er nog maar van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva en Floor

Hoi allemaal! Wij zijn Eva en Floor en deze zomer gaan we stedentrippen in Rusland, treinen naar Mongolie, kameeltemmen in de Gobiwoestijn en met stokjes leren eten in China! Althans... dat is het plan! Met reizen weet je nooit hoe het echt gaat verlopen...... :)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 16194

Voorgaande reizen:

06 Juni 2007 - 06 Augustus 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: