SERUUUN! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Eva en Floor - WaarBenJij.nu SERUUUN! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Eva en Floor - WaarBenJij.nu

SERUUUN!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva en Floor

17 Juni 2007 | Mongolië, Ulaanbaatar

de Transmongolie-express: de treinreis der treinreizen, de romantische verhalen, de nostalgie, hetgeen je meegemaakt MOET hebben: jawel, we hebben 'm achter de rug! :)
De reis was voor ons de eerste uurtjes een hel, de 1e dag wennen en de tweede dag een levenstijl waar we van genoten.
Van balen van vieze wc's, bonkende geluiden, kou, weinig bewegingvrijheid en niks te doen; werd het kaarten en wodka drinken met goudzoekers uit Oekraine, volgepropt worden door onze coupe-mama uit Mongolie en geweldig genieten van een onmenselijk mooi uitzicht.

Vanaf dag 1 werden we, als ' twee zielige meisjes zonder tour' geadopteerd door tsotzolma, een dikke lieve Mongoolse vrouw die werkt in Tsjechie en die een paar maal per jaar het 7 daagse traject via trein aflegt om haar dochter in Ulaan Baatar te bezoeken. In onze trein waren geen Mongoolse handelaren waar zo vaak over geschreven wordt, maar het grappige vrouwtje kon er ook behoorlijk wat van: Haar proviant was verdeeld over 2 tassen: worsten, brood, kaas, visjes in plik, pate, thee en vooral veel vitamine-c tabletten die ze met zorg in onze thee gooide en de zure smaak met scheppen (SCHEPPEN!) suiker weer wist te vertroebelen.
's Ochtends vroeg werden we verwend met HELE visjes uit blik (burp..) en al smakkend gaf ze aan ons leger-pakket-voedsel ook flink te waarderen.
De laatste nacht hebben we nog behoorlijk wat afgelachen toen ze snurk en scheetgeluiden imiteerde en we vonden het dan ook jammer om afscheid van haar te nemen vanochtend.
We zullen haar hargekookte gele (?) eieren, gevolgd door een flinke dosis norit, nooit vergeten.
Onze coupe-mama: we zullen haar missen!
Ook de Oekrainier, die eerst door mama-mongolie constant met zijn fles wodka en zijn vrienden de coupe werd uitgestuurd, bleek uiteindelijk een gigantisch goede kaartspelen: 'liegen' blijkt een universeel spel waar wodka toch ook echt bij hoort :)

Nu zijn we aangekomen in Ulaan Baator: een niet zo'n fijne stad. De mensen zijn wel erg beleefd en behulpzaam. Om onze pin-heisa te verhelpen heeft hij de halve stad afgelopen om ons een ATM te wijzen die het wel deed. Heel lief.
De kinderen echter leren volgens mij alleen maar het woord 'money' bij Engels, want bedelen wat af (of gooien steentjes naar je: huh??)

Gelukkig zijn onze pin-problemen nu opgelost en kunnen we gaan slapen: morgen weer een spannende tocht voor de boeg: paardrijden in Mongolie: zien jullie het ons al doen??

Ha ha ha!
Wat trouwens voor beiden vaders van ons erg opmerkelijk was: we hebben een neusfluiter gezien vandaag! We konden bijna niet meer stoppen met lachen: EVA kende gewoon het nummer! HI-LA-RISCH! Denk je ergens in the middle of nowhere te zijn: hoor je een 'bekend' neus-fluiter-liedje!
De vader van Eva mag blij zijn dat zijn uren gedraai van de cd niet voor niets zijn geweest en ik denk dat mijn vader zich dood had gelachen: het is een prachtig geluid, maar het hoofd wat zo iemand trekt: ongelooflijk!

Nou, wij gaan onze konten laten rusten voor morgen: we zullen zien wie er het eerst af valt!

Dikke kus,
Eva en Floor

• 17 Juni 2007 - 13:09

Jolanda:

eva..het is idd heel hilarisch dat jullie die man hebben gezien!t blijft volgens mij toch een keelzanger en geen neus-fluiter..hehehe..maar ben blij dat jullie de 'pin'drama overleeft hebben!

• 17 Juni 2007 - 14:05

Madeleine:

Nou jullie hebben toch al heel wat meegemaakt deze eerste paar dagen. Nu al veel leuke dingen om op terug te kijken. Gelukkig hebben jullie het pin probleem opgelost. Veel succes met paardrijden morgen. Met een beetje ritme gevoel moet dat wel lukken.

Groetjes

• 17 Juni 2007 - 14:30

Wim En Marianne:

Nou meiden,

op naar de volgende belevenissen.
    Paardrijden, you can do it! en anders wordt het gewoon een paar dagen moeilijk lopen.

• 17 Juni 2007 - 15:39

Jan:

Eva, vergeet nou dat neusfluiten, het is wel degelijk keelzang. Die hoge fluittonen komen echt uit de keel, niet uit de neus...
    Je zult er nog van opkijken als je in Mongolie bent. Overigens de zanger die je thuis op de CD gehoord hebt is zeer bekend en geliefd in Mongolie. Vooral het nummer 'Edjin duun'

Jan

• 17 Juni 2007 - 16:20

Jan:

Nog even een aanvulling op mijn vorige reactie.
    Pas op met het drinken van wodka,in heel Rusland,dus ook in Mongolie wordt veel eigen gestookte wodka aangeboden, die is niet altijd te vertrouwen! Schrik ook niet van de 'thee'want die is niet zoals je gewend bent,er zit geen suiker in, maar zout en veel melk en wat boter. Aan die thee wen je echter gauw. Verder krijg je misschien de kans om 'Kummiss'te drinken, dat is gefermenteerde paardenmelk, ik vind het een heerlijke drank, maar drink het met mate.

• 17 Juni 2007 - 17:08

Hans En Marjolein:

Het zal wel altijd een neusfluiter blijven die uit zijn keel kan zingen. Je moet van heel dichtbij luisteren..
    Geweldig wat jullie allemaal meemaken!wij zijn trots op jullie
    Kus,
    Hans en Marjolein

• 17 Juni 2007 - 18:19

Marcel:

Je maakt wat mee tijdens zo'n vakantie;)Maar goed, het pin drama is weer achter de rug! Het lijkt me erg interessant om te leren hoe die nomaden daar in Mongolie overleven. De omstandigheden daar qua klimaat en voedselvoorziening zijn bar slecht. In de tijd van Ghengis Kahn leefde men deels op paardenbloed. Het paard was alles. Enerzijds vervoer en anderzijds voedsel. Ik neem aan dat gidsen die jullie rondleiden dat nog wel vertellen.

Heel veel plezier daar! Kijk al uit naar de volgende reisverhalen.

Ciao ciao,

Marcel

• 17 Juni 2007 - 18:53

Irene:

Geniet ervan meiden. Enne Floor, Kim en ik volgen je verhalen op de voet!

• 17 Juni 2007 - 18:58

Maartje:

Ha Eva,
    zo raar dat jij nu weer op reis bent, ben echt jalours hoor! Voor mij is het gewone leven weer begonnen :-( Ik lees al wel dat jullie weer van alles meemaken,gaaf hoor. Succes met rijden, is wel wat anders dan een olifant haha. Nou ik blijf jullie volgen!
    X maartje

• 17 Juni 2007 - 19:58

Roos:

geweldig floor, je belevenissen in de trein! het lijkt me vreselijk, alleen maar zittenzittenzitten en geen comfort, maar jullie hebben je tóch vermaakt gelukkig! leuke verhalen hoor :)
    en paardrijden, vele boerenknullen van mn studie vertellen na 'de eerste keer' paardrijden dat ze spieren voelen die ze eerst niet dachten te hebben, haha! veel plezier!

• 17 Juni 2007 - 21:22

Jelmer:

Heey Eva!

Wat super dat je weer op reis bent, dan weer in het noorden dan weer in het zuiden, lekker hoor! Sint Petersburg en Moskou lijken mij ook super mooie steden, en nu gewoon de hoofdstad van de Mongolen even aan het onveilig maken ;) Gezellig hoor! Ik ben afgelopen donderdag weer terug gekomen uit Afrika en ben weer in het rustige Nederland aangekomen. Leuk om jullie verhalen te lezen, mis alleen nog wat foto's, is er nog niet een lief persoontje geweest om jullie foto ruimte te geven :P???

Veel plezier en tot het volgende verhaal!

Kus,

• 18 Juni 2007 - 07:22

Irene (Drexhage):

Ook deze Irene heeft over al jullie avonturen tot nu toe gelezen,is wel weer eens iets heel anders dan een surfkamp vinea:P Wilde je na het laatste etentje nog bij mij uitnodigen, maar denk dat nu eerst maar moet genieten van het eten daar(de eieren en de visjes;)en bij terug komst wil ik graag alle foto's en verhalen horen.Echt super dat je nog een reis bent gaan maken.
    maar nu eerst nog even heel veel plezier!
    Kus Irene

• 18 Juni 2007 - 07:24

Janette:

Ha die Floor! ik herken je bijna niet meer op de foto's! wel leuk hoor jullie beschrijvingen van de mensen en omgeving! heel anders dan het westen (latijns amerika) zo te lezen. Gisteren hoorde ik voor het eerst over keelzangers (?) toen ik op Mundial was. Grappig dat jij het nu live hebt gezien/gehoord!
    Ik wacht op je volgende belevenissen! Liefs, Janette

• 18 Juni 2007 - 08:16

Harm En Myrthe:

Hey Floor en Eva,

grappig om jullie verhaal te lezen. Wij hebben de trip bijna hetzelfde ervaren. Leuk om jullie in de trein ontmoet te hebben. Hopelijk zien we jullie nog in Mongolie of Peking. Heel veel plezier in ieder geval op jullie tour!

Groetjes Harm en Myrthe

• 18 Juni 2007 - 08:58

Jelle:

ben benieuwd hoe dat dan klinkt....(die keelzanger) volgens mij nog nooit gehoord..... maar een x eens langs Tienhoven Eef?

de mzls Jelle

• 18 Juni 2007 - 10:21

Lennert :

Sajn bajnoo!

(geen idee of dat juiste Ned. spelling is ;)

Dit klinkt allemaal geweldig en aanlokkelijk. Ik ben daarom ook ongelofelijk jaloers op jullie. Blijf vooral doorschrijven dus als dat lukt, dan kunnen wij fijn doordromen!

Heel veel verder plezier gewenst!!

L.

• 18 Juni 2007 - 17:09

Marielle:

en eva, heb je nog gevraagd of die man zich wel waste?

• 20 Juni 2007 - 13:56

Karin:

He lieve Floor,

wat een waanzinnig avontuur zijn jullie aan het maken. Jullie schrijven zo dat het net lijkt alsof ik ook in de treincoupe zit met jullie "mama".

Veel plezier nog!!!!!!

kus Karin

• 21 Juni 2007 - 18:01

Jolanda En Marielle:

overleef je het nog in Mongolie!? wel gezellig dat je vaak online ben, maar jammer dat je nix terug zegt ;p
    Trouwens, hoe is het weer daaro?? word je al bruin? Bij ons is het heerlijk weer lekker veel regen en lawaai.

doe de groeten aan al de mongolen en vooral aan alle keelzangers en zangeressen

veel liefs

Ps: we verwachten een concert van je als je terug bent!

• 22 Juni 2007 - 08:17

Jan:

Voor die mensen die niet weten wat keelzang is, kijk eens op: www.bumbinorn.com/static/multimedia.html

Hier is een videoclip te zien van de Kalmyks Mongoolse keelzanger Okna Tsahan Zam. Hij zingt hier een in, vooral Mongolie, zeer populair lied 'Eedzhin dun.

• 22 Juni 2007 - 10:41

Jelle:

Ik heb eens het geluid op de site www.bumbinorn.com/static/multimedia.html
    het liedje Nyudlya
    gehoord en vond het een mooie achtergrond muziek. Ik zou het wel eens zo iemand willen zien, die dat doet voor de camara? Om een beleving te krijgen hoe Eva en Floor het te hebbben gezien/gehoord. Zo daar iets van op internet aanwezig zijn. Vast wel toch? Hebben jullie van die man nog foto's gemaakt?
    Het is dus niet mij alleen op gevallen dat Eva heel veel online is (Ik dus ook!! haha) maar niks terug zegt!
    :-)

Ohhh moet al weer weg.... (werken)

Laten jullie nog snel iets van jullie horen..... altijd leuk!!!

Ben benieuwd

Jelle

• 23 Juni 2007 - 03:43

Joakim:

Sorry I can't understand your language ;)

Hope you're having a good time in UB or on the countryside. If you would in UB someda I would love to hook up, unfortunately my phone doesn't work here, but you can contact me on joary771@gmail.comyadayada (without yadayada).

Hugs Joakim

• 23 Juni 2007 - 10:37

Wim En Marianne:

Jeetje meiden, al een tijdje niets van jullie gehoord. Ben best wel benieuwd. Laat svp snel iets van jullie horen. Neem aan dat jullie je top vermaken, maar wil dat graag persoonlijk van jullie horen. Zelfs ik ben nu dagelijks online om te kijken of jullie dat ook zijn. PS. Er kunnen nog zeker 80 foto's bij hoor ;) Die ruimte hebben jullie nog over.

• 23 Juni 2007 - 14:53

Jelle:

Ja inderdaad, krijg het idee dat Eva niet persoonlijk zelf online is......

Gr Jelle

• 23 Juni 2007 - 15:20

Jelle:

Heb te horen gekregen dat de gene die onder de naam Eva online is op messenger Niet Eva is
    Er wordt aan gewerkt. aldus Marrielle

GR. Jelle

• 23 Juni 2007 - 18:44

Marianne:

Floor is ook regelmatig online maar reageert niet. Zelfde probleem als bij Eva? Kan dit ook opgelost worden?

• 24 Juni 2007 - 11:56

Marit:

Hey lieve floor en eva, Wat een mooie verhalen allemaal. Ik ben net een dag terug uit Spanje en toen ik jullie site zag ben ik meteen gaan kijken. Zo te horen vermaken jullie je prima, houden zo. Ik wens jullie nog heel veel plezier daar, zodat ik kan genieten van jullie verhalen! kusjes Marit

• 24 Juni 2007 - 12:58

Familie Kuyn:

We hebben jullie foto's en verhalen bekeken, leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avonturen! Veel plezier nog, we houden jullie in de gaten..:-)

Groetjes,
    Tiny, Arno, Natasja, Ronald en Nadia

• 25 Juni 2007 - 14:52

Marianne:

't was ZOOOOOOOOO heerlijk om weer even iets van je te horen X X X

• 16 Juli 2007 - 05:18

Harm En Myrthe:

He floor en eva,

Mongolie overleefd? Wij wel. We zitten nu in Xian en gaan hier woensdag weer weg, op naar Chengdu. We hebben 12 dagen in Beijing gezeten, dit vonden wij een erg leuke stad. Xian is ook leuk, vooral het Moslimgedeelte, gaan jullie hier ook nog naar toe?

Groetjes van Harm en Myrthe