St Peterburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Eva en Floor - WaarBenJij.nu St Peterburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Eva en Floor - WaarBenJij.nu

St Peterburg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva en Floor

09 Juni 2007 | Rusland, Moskou

Ha ha ha, we worden steeds net voordat het bericht af is van het internet gegooid! Gelukkig bewaart hij de tekst :)

Allereerst: bedankt allemaal voor de leuke berichtjes en late sms-jes: erg lief!

St Petersburg:
Wat een stad! Allemachtig zo prachtig :p

St Petersburg heeft onze hartjes gestolen!
Ondanks dat de transfer niet op kwam dagen de eerste dag en er gelijk beroep werd gedaan op onze 'reis-bekwaamheid' was het vanaf minuut 1 genieten.
Heerlijk nors kijkende Russen die alles onmogelijk vinden, maar toch willen helpen; een prachtig uitzicht vanaf onze hotelkamer op de Neva Rivier en de vele gouden torens van de kerken overal in de stad.
We hebben veel gezien en bezocht. Onder andere de Hermitage met zijn prachtige verzameling werken van Matisse (nu weet ik (Floor) pas eindelijk wat het fauvisme in hield: KLEUR!), Rembrandt, Picasso, Monet, Degas, Van Gogh en zelfs een El Greco: WAUWIE!
Opvallend is de rijstijl van de Russen en de vele ingedeukte auto's. 6 baans weg of toch een 3 baans weg: ontbrekende wegmarkeringen maakt alles mogelijk! (En oversteken levensgevaarlijk: RENNEN!)
Waar de meisjes in Nederland de 'stoere look" nabootsen, zijn de vrouwen hier op high-high-heels uber vrouwelijk. Gek om te zien in een land waar armoede ook veel mensen in zijn greep heeft.
De eerste dagen waren wij er dan ook van overtuigd dat deze stad wel mee moest vallen met de armoede.
Dina, een vrouw die dicht bij St Peterusburg woont en wij via mensen uit Nederland konden ontmoeten, liet ons echter de waarheid zien. Zij nam ons mee achter de grote imponerende gebouwen en liet vervallen appartementen zien waarin vaak 8 gezinnen wonen: 1 douche, 1 wc, 1 keuken en alle gezinnen 1 kamer...
De prachtige gebouwen in Barok, eclectistische, Neo-classicistische of JungendStill stijl blijken allen uitgewoond van binnen. Armoede heerst.
Toch zien wij overal parken, stelletjes, lieve oma'tjes.. Iedereen lijkt relaxed en happy.
Schijn bedriegt: ook Dina woont nog steeds bij de ouders van haar verloofde. Heel raar om te realiseren.
Ondanks alles lijkt St Petersburg bijna zwerver-vrij. Nooit word je als toerist lastiggevallen of belaagd door verkopers.
Overal is pracht en praal: een romantische stad. Gisteren stapten we uit de metro en belandden ineens bij een muziek-fontein-show: prachtig!

Vanavond naar Moskou. Het is bijna niet mogelijk om St. Petersburg te overtreffen, maar we zijn benieuwd!
Gelukkig heeft die lieve Dina ons het treinstation laten zien en vooral uitgelegd want ALLES is in het Cyrillisch!
Wel weten we dat de H een N is en de P een R, want: jawel: IHTEPHET is INTERNET! :)

Liefs,

Eva en Floor

• 09 Juni 2007 - 10:25

Wim En Marianne:

Hoi dames,

de eerste ervaringen hebben jullie vast opgedaan. Floor, wat schrijf je toch weer prachtig! We kunnen ons, door de manier van schrijven, zo in gedachten verplaatsen naar St.Petersburg. Wat jammer hè, dat daar zo'n groot contrast is. Een beetje minder pracht en praal zou voor een hoop mensen een betere levenstandaard kunnen betekenen. Maar ja, als het gewone volk het voor het zeggen had, dan zou het, denk ik, op vele plaatsen anders zijn.
    Leuk dat je kennis op het gebied van kunst nu meer betekenis krijgt. Je ziet nu echte voorbeelden, uitwerkingen en dat maakt natuurlijk altijd indruk. Fijn dat Dina jullie die speciale dingen heeft willen laten zien. Het is toch wel heel bijzonder om een stad te kunnen bezichtigen vanuit het perspectief van iemand die daar daadwerkelijk leeft. Menig toerist krijgt alleen maar dat beeld ven een land, wat het land/regering wil laten zien en kennen de achtergrondverhalen/werkelijke leefomstandigheden niet. Jullie hebben zo toch een beetje in de keuken kunnen kijken. Wat een kans!

En nu naar Moskou. Hoop dat die reis ook goed is gegaan. We zijn benieuwd naar die verhalen. Wel handig inderdaad om te weten hoe je het Russisch alfabet moet lezen. Scheelt nogal!
    Nou ik stop maar weer anders zit je straks uren achter het internet lange berichten te lezen en dat is niet de bedoeling.

Veel plezier samen, geniet van alles en pas goed op elkaar!

Kusjes
    Wim en Marianne

• 09 Juni 2007 - 11:10

Jolanda:

Eef...

Ik lees dat jullie al weer heel wat gezien en meegemaakt hebben!Ben benieuwd naar jullie volgende verhalen.Je moet ff maar wat foto's op de site zetten. Geniet ervan. echt leuk!

liefs jolanda

• 09 Juni 2007 - 14:31

Marcel:

He Eva! Klinkt geweldig allemaal, vanuit Санкт-Петербург! Het meerendeel van de Russische bevolking leeft in armoede, dus dat zul je daar inderdaad heel veel aantreffen. Tsaar Peter de Grote had goede connecties met Nederland. Zo is er een Nederlandse wijk gebouwd en zijn de grachten naar Nederlands model aangelegd. In de 2e wereldoorlog is de stad meer dan 2 jaar belegerd geweest door de Duitsers. Wat is hier allemaal van terug te vinden? Heel veel plezier daar meiden! Ciao, Marcel

• 09 Juni 2007 - 15:35

José :

Floor,
    ongelooflijk! Ik ben al mijn schoolspullen nog aan het wegwerken, terwijl jij al druk aan het reizen bent!
    Geniet er van, het klinkt nu al goed!
    dikke kus!

• 09 Juni 2007 - 18:15

Hans En Marjolein:

Lieve Eva en Floor
    Leuk jullie verhaal te lezen! Intussen zijn jullie alweer op weg naar Moskou.We zijn benieuwd!
    Kus,
    Hans en marjolein

• 09 Juni 2007 - 20:52

HonK:

Eva,
    WOw, je hebt al veel meegemaakt en gezien. De reis is amper begonnnen!
    veel plezier jullie beiden

met vriendelijke groet,
    HonK

• 10 Juni 2007 - 17:39

Wim En Marianne:

Hoi Dames,
    jullie zijn nu in Moskou en de eerste foto's staan op de site. Leuk. Dat vraagt naar meer foto's. Daarom hebben wij het aantal foto's dat jullie kunnen plaatsten verhoogt naar 100. Maak er tzt gebruik van.

gr. en kus
    Wim en Marianne

• 11 Juni 2007 - 08:25

Mette:

heey flo!Wat superleuk om zo te lezen wat jullie allemaal meemaken!! ga zo door :) je kan echt superleuk schrijven! HEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelveeeeel plezier verder! ik mis je wel een beetje als buurmeisje ;) xxx

• 11 Juni 2007 - 20:12

Herman:

He floor ik hoorde van je zussie dat je op reis ging en aangezien ik nogal nieuwsgierig van aard ben, heb ik gevraagd of je het bij ging houden op IHTEPHET en jawel ze kwam met dit adres. Leest lekker weg , je verhaal , dus zal zeker vaker kijken of er nieuws op staat. Veel plezier en typse!
    Gr. Herman

• 14 Juni 2007 - 16:00

Irene:

Hoi Meiden,
    Wat leuk om te lezen zeg, ik wens jullie een superleuke tijd toe en hoop vaak wat van jullie te kunnen lezen, maarre, vooral genieten hoor!!!!!!
    Groetjes, van je hardlopende vriendinnetje, Irene