St Peterburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Eva en Floor - WaarBenJij.nu St Peterburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Eva en Floor - WaarBenJij.nu

St Peterburg

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva en Floor

09 Juni 2007 | Rusland, Moskou

Ha ha ha, we worden steeds net voordat het bericht af is van het internet gegooid! Gelukkig bewaart hij de tekst :)

Allereerst: bedankt allemaal voor de leuke berichtjes en late sms-jes: erg lief!

St Petersburg:
Wat een stad! Allemachtig zo prachtig :p

St Petersburg heeft onze hartjes gestolen!
Ondanks dat de transfer niet op kwam dagen de eerste dag en er gelijk beroep werd gedaan op onze 'reis-bekwaamheid' was het vanaf minuut 1 genieten.
Heerlijk nors kijkende Russen die alles onmogelijk vinden, maar toch willen helpen; een prachtig uitzicht vanaf onze hotelkamer op de Neva Rivier en de vele gouden torens van de kerken overal in de stad.
We hebben veel gezien en bezocht. Onder andere de Hermitage met zijn prachtige verzameling werken van Matisse (nu weet ik (Floor) pas eindelijk wat het fauvisme in hield: KLEUR!), Rembrandt, Picasso, Monet, Degas, Van Gogh en zelfs een El Greco: WAUWIE!
Opvallend is de rijstijl van de Russen en de vele ingedeukte auto's. 6 baans weg of toch een 3 baans weg: ontbrekende wegmarkeringen maakt alles mogelijk! (En oversteken levensgevaarlijk: RENNEN!)
Waar de meisjes in Nederland de 'stoere look" nabootsen, zijn de vrouwen hier op high-high-heels uber vrouwelijk. Gek om te zien in een land waar armoede ook veel mensen in zijn greep heeft.
De eerste dagen waren wij er dan ook van overtuigd dat deze stad wel mee moest vallen met de armoede.
Dina, een vrouw die dicht bij St Peterusburg woont en wij via mensen uit Nederland konden ontmoeten, liet ons echter de waarheid zien. Zij nam ons mee achter de grote imponerende gebouwen en liet vervallen appartementen zien waarin vaak 8 gezinnen wonen: 1 douche, 1 wc, 1 keuken en alle gezinnen 1 kamer...
De prachtige gebouwen in Barok, eclectistische, Neo-classicistische of JungendStill stijl blijken allen uitgewoond van binnen. Armoede heerst.
Toch zien wij overal parken, stelletjes, lieve oma'tjes.. Iedereen lijkt relaxed en happy.
Schijn bedriegt: ook Dina woont nog steeds bij de ouders van haar verloofde. Heel raar om te realiseren.
Ondanks alles lijkt St Petersburg bijna zwerver-vrij. Nooit word je als toerist lastiggevallen of belaagd door verkopers.
Overal is pracht en praal: een romantische stad. Gisteren stapten we uit de metro en belandden ineens bij een muziek-fontein-show: prachtig!

Vanavond naar Moskou. Het is bijna niet mogelijk om St. Petersburg te overtreffen, maar we zijn benieuwd!
Gelukkig heeft die lieve Dina ons het treinstation laten zien en vooral uitgelegd want ALLES is in het Cyrillisch!
Wel weten we dat de H een N is en de P een R, want: jawel: IHTEPHET is INTERNET! :)

Liefs,

Eva en Floor

• 09 Juni 2007 - 16:02

Romke:

Krijg ik ook een kaartje?

• 10 Juni 2007 - 12:50

Mascha:

Hey Eva,

Klinkt super allemaal he!
    Ben wel een beetje jaloers....
    Ben je veilig in Moskou aangekomen inmiddels?
    Groetjes en tot snel Mascha en Floortje

• 10 Juni 2007 - 19:39

Nadine:

Ziet er helemaal goed uit!

• 10 Juni 2007 - 20:44

Christine:

hai Floor, ik had je net een hele emial gestuurd, maar je was allang weg. Fijn via Nadine ben ik er weer bij gekomen geloof ik, ik vind het heel leuk je berichten te ontvangen. klinkt weer super! Heerlijk dat jullie zo genieten en ook belangrijke de 2 kanten van de medaille mee te krijgen op een menselijke manier!
    goeie reis voor jullie beiden liefs, christine toevallig hoorde ik net vanmiddag over dat rennen ivm verkeer in sint petersburg, de zoon van mijn zwitserse vriendin is al jaren verliefd op die stad en woont er de meeste tijd.

• 10 Juni 2007 - 20:51

Laura:

JAAAAA HANS op t rode plein :D houdt ie zich n btje rustig? hardstikke fijn dat t allemaal goed gaat, foto's zijn ook leuk, ben zoo jaloers. wij hebben morgen dus gewoon n suf portretschilderseminar bleeh.gister schoolfeest, was heeel leuk maar miste je wel! nou je hoort wel weer van me, ben benieuwd naar t volgende verhaal:). dikke klapzoen